ثبت دستگاه، صرفاً در گمرک

مسافران سفرهای خارجی، دقت داشته باشند در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده‌اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند. برای ثبت دستگاه، ابتدا باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود.

 

چقدر طول می‌کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟

پس از ثبت اطلاعات در گمرک و پرداخت عوارض، صفحه‌ی ارسال اطلاعات به همتا نمایان می‌شود که با انتخاب گزینه "ارسال اطلاعات به همتا" اطلاعات برای سامانه همتا ارسال می‌شود و در صورت تأیید اطلاعات توسط سامانه همتا، بلافاصله کد فعال‌سازی به شماره ی تلفن ثبت شده در گمرک پیامک می‌شود.

لازم به ذکر است که فقط دستگاه‌هایی که اطلاعات آنها صحیح و کامل باشد ثبت می‌شوند.

 

دستگاه را ثبت کرده و پیام قانونی بودن دریافت کرده‌ام اما کد فعالسازی برایم ارسال نشده است

در صورتی که دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌اید و دستگاه‌تان قانونی شده است ولی کد فعال‌سازی برای شما ارسال نشده است، با شماره همراهی که در گمرک ثبت کرده‌اید به سایت همتا به ادرس https://hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. در بخش "ثبت اطلاعات مسافری" کد فعال‌سازی دستگاه مربوطه را مشاهده نمائید.

سپس فرایند فعال‌سازی را طبق آموزش فعال‌سازی دستگاه انجام دهید.

 پرداخت عوارض دستگاه در گمرک، صرفاً برای مسافران سفرهای خارجی، به دو روش اینترنتی و حضوری انجام می‌گیرد. توصیه اکید می‌شود، جهت راحتی و تسریع در انجام فرآیند ثبت، از روش اینترنتی استفاده شود.

دقت داشته باشید مسافران سفرهای داخلی، امکان ثبت دستگاه به صورت مسافری را ندارند.

 

 

روش اول: پرداخت عوارض در گمرک به‌صورت اینترنتی

مسافران خارجی می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، نسبت به پرداخت عوارض دستگاه خود اقدام نماید. لازم به ذکر است بنا اطلاع‌رسانی گمرک در سایت پرداخت مسافری، مسافران فقط تا 3 ماه پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق این سایت گمرک، دستگاه خود را ثبت نمایند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه (IMEI) دستگاه مسافر نخواهد داشت.

نحوه ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سایت اینترنتی گمرک، به‌صورت تصویری در زیر آورده شده است.

 

مرحله یک:

در اولین مرحله به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، مراجعه کنید.

پس از ورود به سایت اینترنتی گمرک، در صفحه اول شناسه (IMEI) دستگاه خود را وارد نمایید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

در دستگاه‌های معتبر و استاندارد، هر 3 شناسه (IMEI) درج شده در هر 3 محل، با یکدیگر یکسان است. بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه (IMEI) واقعی دستگاه‌تان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه (IMEI)، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

ثبت تمام شناسه (IMEI) های دستگاه در گمرک

دقت داشته باشید چنانچه دستگاه شما دوسیمکارته (دارای دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) است، با استفاده از علامت مثبت (+) سبز رنگ در پایین کادر سفید، حتما سایر شناسه‌ (IMEI)ها را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه دریافت اطلاعات از سامانه همتا را انتخاب کنید.

 

مرحله دو:

در مرحله بعدی پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده می‌شود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیراین صورت با پشتیبانی سامانه همتا 096366 تماس حاصل فرمایید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، مدل و مشخصات فنی گوشی و نوع دستگاه را از لیست انتخاب می‌کنیم.

 

مرحله چهارم:

پس از انتخاب برند، مدل و مشخصات فنی، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. ابتدا باید تابعیت مسافر انتخاب شود. اگر تابعیت مسافر، ایرانی است دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیم‌کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت. درصورتی‌که مسافر، از اتباع غیرایرانی است، بایستی گزینه مربوطه را انتخاب نماید.

 

مرحله پنجم:

در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیم‌کارتی که در مرحله قبل وارد شد، ارسال می‌گردد. این کد باید در قسمت مربوطه وارد شده و گزینه ادامه انتخاب شود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش می‌دهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت بنا به تغییرات مورد نیاز گزینه ی حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.

 

مرحله هفتم:

با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده می‌شود. در این مرحله لازم است تا درگاه پرداخت اینترنتی انتخاب شود.

 

مرحله هشتم:

در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیین‌شده پرداخت می‌شود.

 

مرحله نهم:

پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این فرآیند نمایش داده می‌شود.

دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.

 

مرحله دهم:

پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی‌گردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

مرحله یازدهم:

پس از انتخاب گزینه ی ارسال اطلاعات به همتا پیغام زیر نمایش داده می‌شود.

 

مرحله دوازدهم:

پس از ارسال اطلاعات به همتا، یک پیامک برای پرداخت مبلغ 3/074 تومان (بابت خدمات همتا) به شماره سیم‌کارت وارد شده در مرحله 4 ارسال می‌شود. در این مرحله می‌توانید با کلیک بر روی لینک داخل پیامک یا ورود به پنل کاربری (کارتابل) خود در همتا هزینه مذکور را پرداخت و کد فعالسازی را دریافت کنید. در ادامه مراحل از طریق کارتابل آموزش داده می‌شود.

مرحله سیزدهم:

پس از ورود به کارتابل خود در سایت همتا به آدرس hamta.ntsw.ir، وارد بخش "اطلاعات ثبت مسافری" می‌شویم. سپس بر روی گزینه "کلیک کنید" در جلوی اطلاعات گوشی مذکور کلیک می‌کنیم.

مرحله چهاردهم:

در این مرحله وارد صفحه نمایش اطلاعات دستگاه خود می‌شوید. در صورتی که تمامی اطلاعات صحیح است بر روی گزینه "تایید و پرداخت" کلیک می‌کنیم. لازم به ذکر است در صورت کلیک بر روی لینک موجود در پیامک همتا، مستقیماً به این صفحه هدایت می‌شوید.

مرحله پانزدهم:

در صفحه درگاه پرداخت، اطلاعات یکی از کارت‌های بانکی عضو شتاب و کد امنیتی نشان داده شده را وارد می‌کنیم و سپس بر روی گزینه "پرداخت" کلیک می‌کنیم.

انجام تراکنش برای دارنده کارت امکان پذیر نمی باشد

در صورتی که با خطای "انجام تراکنش برای دارنده کارت امکان پذیر نمی باشد" مواجه شدید، به وسیله سایر کارت‌های بانکی خود اقدام به پرداخت نمایید. خطاهای مربوط به این صفحه (صفحه درگاه پرداخت) مربوط به شبکه بانکی می‌باشد و می‌توانید با تماس با بانک صادر کننده کارت خود مشکل را بررسی و رفع نمایید.

مرحله شانزدهم:

در صورتی که پرداخت با موفقیت انجام شود، به صورت اتوماتیک به صفحه پرداخت موفقیت‌آمیز همتا برگشت داده می‌شوید.

مرحله هفدهم:

حال برای مشاهده کد فعالسازی دستگاه، بر روی گزینه "مشاهده کد فعالسازی دستگاه" کلیک می‌کنیم.

مرحله هجدهم:

در این مرحله به صفحه "اطلاعات ثبت مسافری" برگشت داده می‌شوید و کد فعالسازی دستگاه برای شما نشان داده می‌شود. همچنین این کد از طریق پیامک به شماره سیم‌کارتی که در مرحله 4 وارد کرده‌اید نیز ارسال می‌شود.

 

 

 

ثبت تلفن همراه در سامانه همتا

ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید. و با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI 1) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI 1)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

 

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمی شود.

 

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

 

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.